Mai in gluma, mai in serios… ;)

Mai 19, 2008

Iisus Hristos – Fiul lui Dumnezeu?

Iisus Hristos

Ce legatura – m-ati putea intreba – exista intre Iisus si anul 2012?!

Adevarul este ca nu stiu… dar incerc sa aflu daca exista vreuna ori ba… Se vorbeste, in ambele cazuri, despre o schimbare radicala a oamenilor, inclusiv din punct de vedere religios… Daca am afla – la acel moment, desigur – ca Dumnezeu ne-a destinat sa fim martori ai acelui moment?! Ne-am bucura? Ne-am infricosa? Ne-am considera norocosi ori pedepsiti ai soartei? La aceasta intrebare (chiar ipotetica), cred ca ar trebui sa raspunda fiecare dintre noi, in fata propriei constiinte sau/si a lui Dumnezeu…

Daca luam in consideratie afirmatiile lui Hristos, nu avem decat patru posibilitati. A fost fie un mincinos, fie un nebun, fie o legenda, fie insusi Adevarul. Daca spunem ca El nu este Adevarul, atunci fie ca ne dam seama de aceasta, fie nu, automat declaram ca una dintre celelalte trei optiuni este adevarata.

(1) Exista posibilitatea ca Iisus sa fi mintit cand a spus ca este Dumnezeu – asadar, stia ca nu este Dumnezeu, dar intentionat si-a indus in eroare ascultatorii, pentru a conferi autoritate invataturilor Sale. Cei care cred sincer acest lucru sunt, probabil, foarte putini la numar, daca or exista. Chiar si cei care ii tagaduiesc divinitatea tot il considera un invatator mare si integru. Ce nu-si dau ei seama este ca cele doua afirmatii se contrazic reciproc. Iisus nu prea ar mai fi un invatator mare si integru daca a mintit intentionat tocmai in privinta celui mai important lucru din invataturile Sale: identitatea Sa.

(2) Mai moderata, dar la fel de socanta, a doua posibilitate ar fi ca era sincer, dar Se autoamagea. Cum am numi noi astazi pe cineva care zice despre sine ca este Dumnezeu? L-am numi nebun si acesta ar fi si cazul lui Iisus daca S-ar insela tocmai in aceasta privinta extrem de importanta. Dar daca analizam viata Sa, nu vom gasi nici macar o singura dovada de anormalitate si dezechilibru – care caracterizeaza de obicei o persoana cu astfel de tulburari psihice. Dimpotriva, la Hristos vedem cea mai mare stapanire de sine posibila in momentele de criza.

(3) Cea de-a treia posibilitate – Toate afirmatiile Sale cum ca ar fi Dumnezeu ar face parte dintr-o legenda. Mai exact, in secolele al treilea si al patrulea, adeptii Sai au fost atat de entuziasmati incat I-au atribuit niste cuvinte pe care El insusi ar fi socat sa le auda. si daca acum S-ar intoarce pe pamant, i-ar repudia pe data.

Teoria legendei a fost infirmata categoric de numeroase descoperiri ale arheologiei moderne. Acestea au aratat, fara umbra de indoiala, ca cele patru biografii ale lui Hristos au fost scrise in timpul vietii unor persoane contemporane cu Hristos. Cu ceva timp in urma Dr. William F. Albright, arheolog faimos in intreaga lume, spunea ca nu exista nici un motiv pentru a crede ca macar una din Evanghelii ar fi scrisa dupa anul 70. Caci este de domeniul incredibilului ca o simpla legenda despre Hristos, scrisa sub forma unei Evanghelii, sa se fi raspandit atat de mult si sa fi avut acel impact urias pe care l-a avut… fara sa se fi bazat pe nimic real.

Este ca si cum cineva din vremea noastra se apuca sa scrie o biografie a fostului presedinte american John F. Kennedy, din care sa reiasa ca acesta a declarat ca este Dumnezeu, ca le iarta pacatele oamenilor si ca va invia din morti. O astfel de povestire este atat de exagerata incat n-ar avea nici o sansa sa „prinda” la nimeni, fiindca mai traiesc multi oameni care l-au cunoscut cu adevarat pe Kennedy. Aceasta „teorie a legendei” nu sta deloc in picioare, data fiind aparitia timpurie a manuscriselor Evangheliilor.

(4) Singura optiune este ca Iisus a spus adevarul. Cu toate acestea, dintr-un anumit punct de vedere, putem spune ca declaratiile, vorbele nu inseamna mare lucru. Este usor sa vorbesti. Oricine poate afirma orice. Au mai fost si altii care au pretins ca sunt Dumnezeu. si eu as putea sustine ca sunt Dumnezeu; si tu ai putea face acelasi lucru, insa toti trebuie sa raspundem la o intrebare: „Ce probe aducem in sprijinul declaratiilor noastre?” in cazul meu nu ti-ar lua mai mult de cinci minute ca sa-mi demontezi afirmatia; probabil ca tot atat ti-ar lua ca s-o respingi si pe a ta. Dar daca vorbim despre Iisus din Nazaret, nu mai e asa de simplu. El avea dovezi in sprijinul afirmatiilor Sale. De aceea a spus: „Dar daca le fac, chiar daca nu Ma credeti pe Mine, credeti macar lucrarile acestea, ca sa ajungeti sa cunoasteti si sa stiti ca Tatal este in Mine si Eu sunt in Tatal” (Evanghelia dupa Ioan 10:38).

Daca doriti sa aflati mai multe amanunte, gasiti textul in intregime, postat aici.

12 comentarii »

  1. As putea sa incep cu o intrebare: „Cine nu crede in Dumnezeu?”. Tot eu voi raspunde: „cel ce crede, pur si simplu CREDE, nu are nevoie de dovezi; cel ce nu crede, ARE NEVOIE SA CREADA „. Pe dolarul american scrie „IN GOD WE TRUST”. De ce?! Istoria face si o afirmatie: INAINTE DE CHRISTOR IC; sau englezii: BC before Christ. De ce? Tocmai la asta m-am referit mai sus: au nevoie sa creada sau, pur si simplu, EXISTA.

    Comentariu de serocell — Ianuarie 29, 2009 @ 02:11 | Răspunde

  2. Foarte frumos !.In relativ putin spatiu s-au atins subiecte importante si s-au dat explicatii logice despre existenta ,viata si invierea lui Isus.
    Clar ,Este Fiul Lui Dumnezeu.
    Tu,cel care ai scris aceste lucruri iti spun,Dumnezeu nu este departe de tine,este in tine.
    Mi-ai facut ziua mai frumoasa,multumesc.

    Comentariu de lav — Septembrie 12, 2009 @ 19:08 | Răspunde

  3. Daca crezi in Dumnezeu exista, daca nu crezi nu exista! (din „Azilul de noapte” de Maxim gorki ).

    Comentariu de mihai — Octombrie 11, 2009 @ 04:33 | Răspunde

    • Existenta Lui Dumnezeu nu depinde de credinta noastra, ci e mai presus de ea. El pur si simplu exista, indiferent daca noi credem in El sau nu. Nu il creem noi pe El, ci El ne-a creat pe noi.

      Comentariu de Last Unicorn — Septembrie 16, 2011 @ 08:56 | Răspunde

  4. Interesant punct de vedere, Mihai! As avea si eu o intrebare si m-as bucura daca mi-ai putea raspunde: oare unde s-o afla, in acest moment, Gorki (presupunand ca ii apartine cu adevarat citatul)? Vad ca a fost prieten cu Lenin, l-a cunoscut pe Stalin… Hmmm, probabil or fi pus de o septica mica „la gura sobei”…🙂😉

    Comentariu de Sorina — Octombrie 13, 2009 @ 09:24 | Răspunde

  5. sunteti atat de ocupati sa va dati toti cu parerea incat nu mai aveti timp sa va dati seama ca nu stim nici unul nimic

    Comentariu de radu — Septembrie 26, 2010 @ 14:02 | Răspunde

  6. Care descoperiri arheologice moderne? Respectivul Albright se cam inseala! Evangheliile au avut un izvor comun, asta ar fi una din descoperirile arheologice moderne! Au multe neconcordante pt niste lucrari scrise de persoane contemporane cu personajul principal, ca sa ma exprim asa! Sunt mai mult decat convinsa ca lucrarile au fost reeditate si slefuite si multe i s-au pus in gura! Aceste 4 evanghelii au fost selectionate dupa anumite criterii in momentul in care a luat fiinta biblia si au fost declarate canon(nu stiu daca m-am exprimat bine)! Cred ca singurele lucrari contemporane provin de la Pavel, care nu cred ca l-a cunoscut personal pe Iisus ci mai degraba s-a convertit dupa moartea acestuia!
    Nu imi amintesc sa fi spus Iisus undeva ca este Dumnezeu! Cat despre afirmatia din Ioan, pai e destul de logica, odata ce accepti Creatia si pe Dumnezeu, nu e logic ca Tatal este in toate si toti suntem in Tatal? Nu stiu, intreb si eu, nici macar nu sunt prea credincioasa…

    Comentariu de padme — Octombrie 10, 2010 @ 20:56 | Răspunde

  7. Padme, cu multi ani in urma am citit doua carti care m-au ajutat sa imi raspund la intrebarea daca Isus a existat cu adevarat si cine a fost el. Poate ca vei reusi sa afli si tu raspuns la nedumeririle tale, din ele: MARTURII CARE CER UN VERDICT si MAI MULT DECAT UN SIMPLU TAMPLAR – de Josh McDowell.
    Apoi, referitor la „Nu imi amintesc sa fi spus Iisus undeva ca este Dumnezeu!” – am gasit (si, cu siguranta, poti gasi mult mai multe referinte printr-o simpla cautare prin Google) aceasta explicatie, foarte clar formulata: „Ioan 10:30: “Eu şi Tatăl una suntem.” La prima vedere, această declaraţie nu pare o revendicare de a fi Dumnezeu. Totuşi, examinaţi care a fost reacţia evreilor la cuvintele lui Iisus: “Nu pentru o lucrare bună aruncăm noi cu pietre în Tine, ci pentru că eşti o hulă, şi pentru că Tu, care eşti un om, Te faci Dumnezeu” (Ioan 10:33). Evreii înţeleseseră faptul că Iisus declarase că El este Dumnezeu. În versetele următoare, Iisus nu şi-a retras niciodată vorbele prin a le spune evreilor că El nu ar fi Dumnezeu. Aceasta indică faptul că Iisus a spus adevărul cu privire la aceea că El era Dumnezeu, declarând “Eu şi Tatăl una suntem” (Ioan 10:30). Ioan 8:58 este un al exemplu în acest sens. Iisus a spus: “Adevărat, adevărat, vă spun că, mai înainte ca să se nască Avraam, sunt Eu”. Din nou, ca răspuns, evreii au ridicat pietrele pentru a-L omori cu ele (Ioan 8:59). Anunţul lui Iisus cu privire la identitatea Sa prin expresia “Eu sunt” reprezintă o aplicaţie directă a Numelui lui Dumnezeu din Vechiul Testament (Exod 3:14). De ce ar fi vrut evreii să Îl omoare cu pietre pe Iisus dacă El nu ar fi spus ceva despre care ei să fi crezut că este blasfemiator, în cazul acesta, să pretindă că este Dumnezeu?” (http://www.gotquestions.org/Romana/Iisus-Hristos.html).
    Poate ca, inainte de a decide daca esti sau nu credincioasa, inainte de a judeca un lucru anume, ar fi bine ca – mai intai – sa stii despre ce e vorba (astfel incat sa poti decide in deplina cunostinta de cauza). Eu, una, incerc sa nu judec nimic inainte de a ma lamuri la ce se refera. Exista dovezi istorice care confirma valabilitatea Bibliei; daca mare parte din cele continute de ea se dovedesc adevarate, atunci se poate presupune ca toate afirmatiile continute de ea sunt adevarate, nu? Cu cat mai mult o vei intelege (asta presupune sa o citesti, mai intai😉 ), cu atat mai fascinata vei fi de complexitatea si veridicitatea informatiei, precum si de aplicabilitatea (oricat de ciudat ar parea) ei in viata de zi cu zi… Eu, una, cred ca merita efortul… cel putin pentru viata mea depun marturie ca este de un incredibil ajutor.
    Sa te ajute Dumnezeu (in care eu chiar cred!) sa afli raspunsurile pe care le cauti cu adevarat!

    Comentariu de Sorina — Octombrie 10, 2010 @ 21:38 | Răspunde

  8. Nu prea sunt de acord cu sintagma cum ca „daca parte din cele scrise sunt adevarate inseamna ca toate sunt”! Sunt persoane care studiaza aceste lucrari si chiar afla care au fost adaugirile ulterioare – fara acordul/confirmarea bisericii evident! Multe din artefactele care au fost descoperite de arheologi, cum ar fi mormantul de la Talpioca, sau ramasite umane descoperite in situl de la Qumran, care, foarte convenabil au disparut fara urma-ultima dintre ele fiind musamalizata chiar de… biserica doar pt preuspunerea ca ar fi putut fi vorba despre Ioan Botezatorul! Pe timpul celui de-al doilea razboi existau 2 sabii ale lui Longinus si care se aflau ambele in posesia lui Hitler, daca nu ma insel, circulatia si impunerea de catre biserica catolica a adorarii relicvelor, de unde se gaseau la un moment dat lemne din cruce atat cat sa faci un cimitir intreg – toate chestiile astea pe mine ma fac putin sceptica in a crede ca tot ceea ce este scris este si adevarat!
    Eu nu imi pun intrebarea daca Iisus a existat cu adevarat, cine a fost el da! Sunt o multime de carti si autori care au opinii pe aceasta tema, e adevarat ca fiecare dintre noi o alege pe cea cu care se simte cel mai bine!
    E adevarat ca trebuie sa mai buchisesc evangheliile si vt, asta e, lucrarea e stufoasa, mai ales daca citesti si cate ceva in paralel, cum ar fi sa cauti date istorice care sa confirme anumite lucruri! Dar nici nu imi amintesc ca scrie undeva ca Iisus ar fi fost tamplar (oricum sunt sigura ca-mi vei arata tu:))))))))) ci doar „fiul tamplarului”!
    Poate pare ca judec, dar incerc sa nu o fac intrucat nu am ajuns la o concluzie adevarata, definitiva si indestructibila….

    Comentariu de padme — Octombrie 11, 2010 @ 09:41 | Răspunde

  9. PS – am vazut site-ul de unde este preluat articolul! Am citit cateva randuri dar nu mi se pare concludent pt problema in speta, adica presupuneri, presupuneri, dovezi palpabile niciuna… Presupun ca este un site al unei organizatii religioase..

    Comentariu de padme — Octombrie 11, 2010 @ 09:44 | Răspunde

  10. Draga padme, nu ai idee cat de mult m-a bucurat comentariul tau. Stii de ce? Pentru ca inteleg din el ca CHIAR ESTI IN CAUTAREA ADEVARULUI. Si, daca dorinta ta este reala, iti garantez ca Dumnezeu nu iti va lasa intrebarile fara raspuns. Si afirmatia asta o face o persoana care a trecut prin asa ceva cu multi ani in urma (numai ca dilema mea era in legatura cu Dumnezeu). Daca inca nu ai citit, iti recomand comentariile de la 26 pana unde e cazul, de la adresa asta: https://sorinalukacs.wordpress.com/2008/02/18/viata-dupa-moarte/ (dupa luni intregi de cautari disperate ale unui raspuns, am avut ocazia de a trai aceasta minune – altfel nu o pot numi); de atunci, viata mea a luat un cu totul alt curs…
    In plus, pentru o persoana care nu este prea credincioasa, esti destul de bogat informata, se pare…😉 Nici nu vreau sa imi imaginez cum ai fi daca ai fi credincioasa cu tot sufletul…

    „Nu prea sunt de acord cu sintagma cum ca “daca parte din cele scrise sunt adevarate inseamna ca toate sunt”!” – ma refeream la o chestie logica: daca, in mod aleatoriu, iei fragmente dintr-o scriere istorica si ele se dovedesc adevarate, este logic sa consideri ca orice alta informatie din acea carte este adevarata. Ar fi prea mare „coincidenta” (eu nu cred in coincidente) sa fi nimerit NUMAI chestii adevarate, printr-un uimitor joc al hazardului, nu?!
    Exista multe dovezi istorice in sprijinul Evangheliei; de asemenea, din ce in ce mai multe dovezi stiintifice sustin veridicitatea ei. Aparitia unor noi dovezi nu infirma pe cele deja existente; in plus, orice dovada este interpretata de oameni si, implicit, ESTE POSIBIL (in unele cazuri) ca ele sa fie gresit analizate/interpretate. Factorul uman mereu a implicat un anume risc… Sugestia mea este ca, atata timp cat nu esti FERM convinsa de un lucru, sa il lasi in stand-by pana la noi probe; eu asa procedez… Incapacitatea noastra de a intelege INCA anumite lucruri nu inseamna ca ele nu exista, cred ca esti de acord cu mine…
    Chestia cu talismanele si moastele si alte chestii de genul asta nu o comentez – personal, nu cred in asa ceva; dar fiecare are dreptul sa creada in ce vrea, asa ca nu ii judec pe cei care cred in ele…
    „…nu imi amintesc ca scrie undeva ca Iisus ar fi fost tamplar (oricum sunt sigura ca-mi vei arata tu:))))))))) ci doar “fiul tamplarului”!” – am sa fac abstractie de rasul ala in hohote, considerandu-l o exprimare de simpatie😉 ; poate ca te dezamagesc daca iti spun (dar tot o fac🙂 ) ca a trebuit sa dau iarasi o cautare pe google; si am gasit o referinta la Marcu 6:3 (probabil ca mai sunt si altele dar, daca mai vrei, poti sa faci si tu acelasi lucru).
    „…trebuie sa mai buchisesc evangheliile si vt, asta e, lucrarea e stufoasa, mai ales daca citesti si cate ceva in paralel, cum ar fi sa cauti date istorice care sa confirme anumite lucruri!” – tocmai de asta iti recomandam lucrari in care altii deja au cautat aceste dovezi (pentru ca e o munca titanica; in plus, de multe ori datele trebuie coroborate si asta nu e chiar la indemana oricui). Oricum, eu iti doresc sa nu te dai batuta in cautarile tale si sa iti fie cu folos!
    „am vazut site-ul de unde este preluat articolul! Am citit cateva randuri dar nu mi se pare concludent pt problema in speta, adica presupuneri, presupuneri, dovezi palpabile niciuna… Presupun ca este un site al unei organizatii religioase…” – normal, mai ales ele se ocupa de astfel de subiecte! Inca o sugestie, daca imi permiti: daca tot studiezi parerile laicilor, eu cred ca e bine sa le studiezi si pe celelalte; numai prin comparatie poti trage concluzii cat mai apropiate de adevar…
    Sa te ajute Dumnezeu sa gasesti ceea ce cauti!

    Comentariu de Sorina — Octombrie 11, 2010 @ 20:58 | Răspunde

  11. Ah, si inca un lucru: JUDECA, Dumnezeu ti-a dat creier ca sa il folosesti. Chestia cu „crede si nu cerceta” e o aberatie; in Biblie se spune ceva de genul: „Cercetati toate lucrurile si pastrati ce este bun.” (nu stiu daca este exact citatul dar ideea este, cu siguranta)… Asadar… foloseste-ti creierul la maximum, Dumnezeu nu ne vrea incuiati la minte!😉

    Comentariu de Sorina — Octombrie 11, 2010 @ 21:02 | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

